Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wprowadziła nowoczesne rozwiązanie, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez kontrolę prędkości kierowców. System odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) stał się częścią infrastruktury autostrady A4, co ma przyczynić się do zmniejszenia liczby wykroczeń związanych z przekroczeniem dozwolonej prędkości.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
System OPP to zaawansowana technologia, która monitoruje prędkość pojazdów na określonym odcinku drogi. Dwie kamery umieszczone na początku i końcu kontrolowanego fragmentu rejestrują czas, w jakim kierowca pokonuje dystans. Na podstawie tych danych obliczana jest średnia prędkość, co pozwala na wykrycie ewentualnych przekroczeń dozwolonej prędkości.
Nowa lokalizacja systemu na autostradzie A4
Nowy fragment autostrady A4, na którym zainstalowano system OPP, rozciąga się między węzłami Kąty Wrocławskie a Pietrzykowice. Ten odcinek, o długości 7,6 km, jest trzecim miejscem na Dolnym Śląsku objętym tym systemem kontroli prędkości.
Obecne i przyszłe lokalizacje OPP
Jak zaznacza Magdalena Szumiata, rzeczniczka prasowa oddziału GDDKiA we Wrocławiu, system OPP funkcjonuje już w dwóch innych miejscach: pomiędzy węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie oraz w tunelu drogowym na drodze S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Planowane są również kolejne instalacje, m.in. na odcinku A4 między węzłami Krzyżowa i Krzywa oraz na północnej części Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.
Kryteria wyboru lokalizacji OPP
Nadzór systemu OPP jest wdrażany w miejscach o wysokiej liczbie naruszeń przepisów ruchu drogowego. Już samo umieszczenie tablic informacyjnych ostrzegających o pomiarach prędkości często skutkuje zmniejszeniem prędkości przez kierowców, co wskazuje na skuteczność tego typu działań prewencyjnych.