Mitologiczne echa baroku: Koncert „Semele” w Legnicy podczas Wratislavia Cantans

Legnicka Akademia Rycerska stanie się 11 września sceną niezwykłego spotkania z barokową operą. W ramach jubileuszowej, 60. edycji festiwalu Wratislavia Cantans, zespół Le Sommeil zaprezentuje wieczór poświęcony mitowi o Semele – królewnie, której tragiczna historia miłosna z Zeusem fascynowała kompozytorów przez stulecia. Publiczność będzie mogła usłyszeć trzy różne muzyczne opowieści o tej samej postaci, stworzone przez mistrzów baroku z różnych krajów Europy.

Koncert wpisuje się w tegoroczne hasło festiwalu „Raj utracony”, eksplorując uniwersalne tematy ludzkiej ciekawości, zakazanej miłości i konsekwencji przekraczania boskich granic. Artyści z Le Sommeil traktują swoje wykonanie jako opowieść o archetypalnej kobiecie poszukującej wiedzy – czy będzie to Semele, Ewa czy Pandora.

Trzy oblicza jednej tragedii

Historia Semele, opisana w „Przemianach” Owidiusza, doczekała się trzech znaczących operowych adaptacji, które zostaną zaprezentowane podczas legnickiego koncertu. Georg Friedrich Händel stworzył swoją „Semele” w 1744 roku, wykorzystując libretto Williama Congreve’a. Dzieło to, pełne erotyzmu i mitologicznych odniesień, okazało się zbyt kontrowersyjne dla ówczesnej publiczności – za życia kompozytora wystawiono je jedynie sześć razy, wyłącznie w formie koncertowej.

John II Eccles otrzymał to samo libretto Congreve’a jeszcze wcześniej, jednak jego opera nigdy nie doczekała się premiery. Z kolei francuska wersja „Sémélé” Marina Maraisa z 1709 roku została zdjęta z afisza po zaledwie kilku przedstawieniach z powodu zamieszek w Paryżu. Te zapomniane czy niedocenione dzieła zyskają nowe życie w wykonaniu zespołu specjalizującego się w muzyce dawnej.

Bogactwo muzycznych barw

Program wieczoru został starannie skomponowany, aby pokazać różnorodność podejść do tego samego tematu. Rozpocznie go uwertura Händla, po której usłyszymy przeplatające się arie i instrumentalne fragmenty wszystkich trzech kompozytorów. Szczególnie intrygująco zapowiada się zestawienie różnych wersji tej samej arii – na przykład słynnego „O Sleep, Why Dost Thou Leave Me?” w interpretacji zarówno Ecclesa, jak i Händla.

Kulminacyjnym momentem będzie prawdopodobnie scena trzęsienia ziemi z opery Maraisa – dramatyczny fragment ukazujący śmierć Semele po ujrzeniu Zeusa w jego prawdziwej, boskiej postaci. Program zamknie się Händlowską arią „Ah me! Too Late I Now Repent”, pełną żalu i skruchy.

Zespół mistrzów muzyki dawnej

Artystyczną duszą przedsięwzięcia jest Margarita Slepakova, mezzosopranistka i kierownik artystyczny zespołu, która wcieli się we wszystkie kobiece role programu. Towarzyszą jej wybitni instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie historycznym: Anna Jane Lester i Soko Yoshida na skrzypcach i altówce, Rachel Heymans grająca na oboju i fletach podłużnych, oraz Pablo Gigosos Rico na flecie traverso.

Sekcję rytmiczną tworzą Thomas Chigioni na wiolonczeli, Giulio Tanasini na viola da gamba i kontrabasie, Pablo FitzGerald na arcylutni oraz Cristiano Gaudio na klawesynie. Taki skład pozwoli na pełne odtworzenie brzmienia barokowej orkiestry operowej, z zachowaniem wszystkich subtelności stylistycznych epoki.

Praktyczne informacje dla melomanów

Koncert rozpocznie się 11 września o godzinie 19:00 w murach zabytkowej Akademii Rycerskiej w Legnicy. Bilety można nabyć online w przystępnych cenach: 20 złotych za bilet normalny, 15 złotych za ulgowy, a dla najmłodszych słuchaczy do lat 4 – jedynie 10 złotych.

To wyjątkowa okazja, aby poznać mniej znane perły barokowego repertuaru operowego w kameralnej, historycznej atmosferze. Dla miłośników muzyki dawnej będzie to prawdziwa uczta, a dla tych, którzy dopiero odkrywają ten repertuar – doskonały punkt wyjścia do głębszego poznania barokowej opery.